
UNCLASSIFIED 

 

UNITED STATES DEPARTMENT OF STATE  

AND THE BROADCASTING BOARD OF GOVERNORS 

OFFICE OF INSPECTOR GENERAL 

Page 1 of 3 

UNCLASSIFIED 

ISP-IB-15-02 Office of Inspections October 2014 

MEMORANDUM 

TO: BBG – Andre Mendes, Director of Global Operations 

FROM: OIG – Robert B. Peterson, Assistant Inspector General 

for Inspections 

 

SUBJECT: Limited-Scope Review of Broadcasting Board of Governors Operations 

in Baku, Azerbaijan, ISP-IB-15-02 

Executive Summary 

The Office of Inspector General (OIG) found no significant issues at the Radio Free 

Europe/Radio Liberty (RFE/RL) Azerbaijan news bureau or with the Voice of America (VOA) 

Azerbaijan operations; however, limited financial resources and host-country interference were 

identified as challenging issues for these Broadcasting Board of Governors (BBG) operations. 

The relationship between RFE/RL and the embassy is characterized as good, and the 

relationship between RFE/RL and VOA is described as collaborative. RFE/RL has been able to 

implement a number of the goals of the BBG Strategic Plan 2012–2016, Impact through 

Innovation and Integration, through a series of programming activities, including use of social 

media, which has been an effective tool for reaching out to targeted audiences in Azerbaijan. 

 

Background 

 

 The Government of Azerbaijan owns all television outlets, and owners of all 

newspapers have partisan political loyalties. This situation creates an atmosphere of 

intimidation of and interference with RFE/RL and VOA journalists. RFE/RL reports that 

RFE/RL and VOA employees in Azerbaijan have been subjected to physical and psychological 

threats (two journalists were murdered, and numerous others have been imprisoned on 

questionable charges) over stories about taboo subjects, such as official corruption and 

negative stories about the President and his family. Freedom House—a U.S.-based 

nongovernmental organization that conducts research and advocacy on democracy, political 



UNCLASSIFIED 

ISP-IB-15-02            Review of Broadcasting Board of Governors Operations in Baku, Azerbaijan                           October 2014 

 Page 2 of 3 

UNCLASSIFIED 

freedom, and human rights—rates Azerbaijan as “not free” in its 2014 Freedom of the Press 

index. 

 

Purpose, Scope, and Methodology 

 

 The limited-scope review of BBG operations in Azerbaijan took place in Baku between 

April 28 and May 17, 2014, in connection with the OIG inspection of Embassy Baku. The 

inspector conducted survey work in Washington, DC, during April 2014. The inspector focused 

on interviews with the bureau chief and journalists in Baku as well as with embassy public 

affairs employees. The inspector also conducted a telephone interview with the RFE/RL 

Azerbaijani service chief in Prague, where the RFE/RL main office is located. 

 

Radio Free Europe/Radio Liberty Azerbaijani Service’s Salary Issue 

 

RFE/RL Azerbaijan has 17 employees at the news bureau and 20 stringers around the 

country. The RFE/RL bureau chief reported that employee salaries have not kept up with the 

country’s skyrocketing inflation (20–25 percent this year). They also said that their salaries are 

no longer competitive with those of employees from large media outlets. 

 

Challenging Working Conditions 

 

Azerbaijan can be a dangerous place to work for independent journalists. The 

Government of Azerbaijan, although not banning RFE/RL and VOA employees, has made their 

lives uncomfortable. The only VOA stringer is still recovering from injuries inflicted by Baku 

State University security at a protest in April 2014. An RFE/RL journalist has been called into 

the Azerbaijani prosecutor’s office several times this year after she wrote about official family 

corruption. Embassy Baku and BBG supported the journalist by speaking on her behalf at press 

briefings and through official embassy statements. The Department of State’s annual human 

rights report states that political, civil, and human rights in Azerbaijan deteriorated over the past 

year. The Government of Azerbaijan used libel suits, unfair trials, physical attacks, financial 

pressure, and imprisonment to clamp down on opposition media. 

 

 RFE/RL journalists must renew their accreditation annually with the Ministry of Foreign 

Affairs. Without credentials, journalists may be denied entry to official events. The ministry has 

already delayed renewing their credentials by 2 months. 

 

Broadcasting Board of Governors Programming 

 

In accordance with the BBG 5-year Strategic Plan goal #1, Unify the Agency into One 

Organization, Many Brands, VOA and RFE/RL have conducted some joint projects. VOA 

broadcasts on RFE/RL’s Azadliq Radiosu TV satellite channel. In this platform, RFE/RL 

broadcasts a weekly news magazine, individual interviews, and an entertainment program. In 

addition, RFE/RL television airs all VOA television content. RFE/RL provides office space to 

the VOA stringer. 

 

 A popular RFE/RL radio broadcast was curtailed in 2009 by an Azerbaijani law that 

prohibits international broadcasters from using the country’s FM frequency. As a result, RFE/RL 



UNCLASSIFIED 

ISP-IB-15-02            Review of Broadcasting Board of Governors Operations in Baku, Azerbaijan                           October 2014 

  

UNCLASSIFIED 

increased its use of Internet and direct-to-home satellite television, although neither of these has 

been free of interference. Through a marketing affiliate agreement, RFE/RL briefly broadcasted 

on Turkish-owned Turksat TV and Turksat Radio. The programming was jammed, which led to 

Turksat refusing to serve RFE/RL. Efforts are still underway with this affiliate partner, but 

options for finding other broadcasting partners with satellite availability are few. During a 

market research trip to Azerbaijan in late 2012, BBG discussed options with the Azerbaijani 

broadcasters. Unfortunately, the discussions did not result in RFE/RL programming placements. 

These projects relate to the BBG 5-year Strategic Plan goal #6, Combat Internet Censorship and 

Jamming. 

 

Social Media 

 

Social media use is still relatively open in Azerbaijan, although the government has 

persecuted some online activists for their social media posts. Local sources reported that since 

the October 2013 elections, the Government of Azerbaijan pays more attention to what is being 

said on social media and has begun to use social media to disseminate its message of 

intimidation. 

 

Despite these challenges, over the past year, 33 percent of visits to the RFE/RL 

Azerbaijani Web site came from Facebook and the news bureau’s fan pages have nearly 120,000 

followers. The site also has 35,000 subscribers on YouTube, which the bureau director claims is 

the highest per capita rate anywhere in the former Soviet Union. 

 

 RFE/RL has a new show called “Know Your Rights” that covers human rights and daily 

life questions. One of the programs was titled, “Five Things you Should Know before you Open 

the Door to a Police Officer.” RFE/RL has also added a Facebook radio show that features a 

talking watermelon discussing serious news topics. These efforts relate to the BBG 5-year 

Strategic Plan goals #7, Elevate and Expand Social Media Innovation, and #8, Employ Leading-

Edge Communications Techniques and Technologies. 

 

Relationship with the Embassy 

 

Embassy Baku’s public affairs section and RFE/RL journalists and staff characterized 

their relations as good. RFE/RL stated that the embassy supports RFE/RL with deliveries of 

equipment through the pouch system. 

 

The embassy offers support, as needed, when journalists are detained. If one of the 

RFE/RL journalists is arrested, the embassy puts out promptly an official statement on the 

embassy Web site and social media and contacts the Ministry of Interior to protest. The RFE/RL 

news bureau has interviewed the Ambassador twice, and a third interview is planned for the near 

future. Embassy Baku’s regional security officer does not provide any security support to BBG 

operations in Baku. The RFE/RL employees interviewed during the inspection did not raise any 

office security concerns to the inspector. 

 

Robert Torres, Coordinator for International Broadcasting in the Office of Inspections, is 

available to discuss with you this memorandum report if you have any questions. He can be 

reached at 703-284-  or email [Redacted] (b) (6) [Redacted] (b) (6)@state.gov. 

Page 3 of 3




