
SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 
 
 

  

 

 

                 

 

 

 

     

    United States Department of State 

and the Broadcasting Board of Governors 
 

 

Office of Inspector General 

 

     

September 21, 2010 

 

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 

 

MEMORANDUM 

 

TO:  BBG Executive Director – Jeffrey Trimble 

 

FROM: OIG/ISP – Robert B. Peterson, Assistant Inspector General for Inspections  

The Office of the Inspector General (OIG) conducted a limited inspection of the Broadcasting 

Board of Governors (BBG) operations in Hong Kong.  The inspection took place on June 17, 2010, in 

conjunction with an inspection of Consulate General Hong Kong.  The Voice of America (VOA) 

Mandarin Service and Radio Free Asia (RFA) both have correspondents in Hong Kong.  The OIG team 

met with the senior correspondents of both VOA and RFA at the consulate general, but did not visit their 

offices.  Neither correspondent expressed concerns about security.  

 

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)  The OIG 

team’s findings from this limited inspection support those of ISP’s recent VOA Chinese Branch report.    

Voice of America  

The VOA Mandarin Service has two correspondents in Hong Kong.  (The Mandarin service also 

has one correspondent in Beijing.)  The senior correspondent is a permanent Mandarin Service 

correspondent in Hong Kong.  There is also a rotating correspondent position:  a correspondent from the 

Mandarin service in Washington comes to Hong Kong for three months, returns to Washington, and is 

replaced by another rotating correspondent for the next three-month period. 

The primary purpose of the VOA Hong Kong office is to prepare news stories for broadcast to 

China.  Since the correspondents are not able to report from China, they depend on their contact 

database to provide news about developments in China.  The correspondents contact their sources by 

phone or email.  They send completed stories back to the Mandarin Service in Washington for 

transmission by shortwave radio and on the Web sites.  VOA’s shortwave broadcasts are jammed.   

 

SUBJECT: Memorandum Report, Broadcasting Board of Governors Operations in Hong  

Kong, China (ISP-IB-10-85) 

 

 

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 
- 2 - 

 

  

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

 

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 
 

      

  

The VOA office has good relations with Consulate General Hong Kong, particularly the public 

affairs section.  VOA is invited to cover consulate events, including press events and ship visits.  The 

senior VOA correspondent expressed frustration, however, over perceived lack of U.S. government 

support for VOA’s access into China.  The senior correspondent has been able to make short family 

visits to China but has been told by Chinese Government authorities that he cannot report from China.  

The VOA Mandarin service has been trying to send a correspondent to Shanghai for some time, but has 

not received permission.  Yet, Xinhua and other Chinese news agencies have multiple correspondents in 

the United States and the Chinese Government’s television service, CCTV, broadcasts in the United 

States.  The senior correspondent believes the United States should do more to help VOA get reciprocal 

treatment.    

Radio Free Asia 

RFA has one U.S. direct-hire correspondent in Hong Kong and six contract correspondents.  As a 

surrogate broadcaster, RFA targets a Chinese audience with news from China.  Since none of the RFA 

correspondents is allowed to report from China, they contact their Chinese sources via telephone, email 

or Skype.  They send reports back to RFA in Washington for editing and transmission.   

 

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

RFA does not have frequent contact with the consulate, but covers briefings, ship visits and other 

media events when invited.  In the past the consulate held more briefings, which were very helpful.  The 

OIG team reported this information to the consul general. 

The OIG team found no issues that require recommendations.   

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 
- 3 - 

 

 

 

 

    

  

 

 

(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)
(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)
(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)

(b) 
(6)

(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)
(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)
(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)(b) (6)

 

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 
 

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out




