EXECUTIVE SUMMARY

This investigation was initiated in 1994 by the former USIA Office of Inspector General in
response to allegations by employees of management reprisals in the Office of Cuba
Broadcasting (OCB). After State and USIA OIG offices merged in April 1996, this office
completed the investigation.

of Radio Marti, alleged that senior Office of Cuba

Broadcasting management officials removed supervisory responsibilities as a result of
§H reporting OCB mismanagement to USIA OIG and as a result of| cooperation with
USIA OIG in an audit of OCB’s hiring practices. QG also alleged that beginning in
May 1992 had been prohibited from attending meetings of the Presidential Advisory
Board (PAB) on Cuba Broadcasting in retaliation forglij supporting OCB
on several contentious issues. was excluded from the meetings at
the specific request of Jorge Mas Canosa, the Board’s Chairman.

After extensive interviews and records reviews, this inquiry found insufficient credible
evidence to substantiateclaim of management reprisal as a result of [}
cooperating with USIA OIG on its audit or as a result o reporting allegations of
mismanagement in OCB to that office. OIG found that Y2 problems with OCB
management, which resulted largely from Q{8
b7c, b6 , predated any contact 81 had with USIA OIG.

Separate and apart from alle gations were additional complaints of alleged

. LMY accused OCB management of manipulating the
1994 OCB reinvention plan to call for the termination of in order to silence
and punish {33 for protests of politicization and mismanagement in Radio Marti.
Additionally, alleged five additional reprisal actions dating back to
1992, including News Department censorship of] analyses, removal from on-air
broadcasting, restrictions on travel to Miami, failure to receive program credit for
contributions to broadcasts, and being forced to curtail criticism of the editorial
content of News Department broadcasting.

This inquiry found insufficient evidence to support any of] claims of
reprisals. Rather, we found that OCB management had made a strong case for the

elimination of (RS NNNGEGEE s 2 result of its assessment of the value added
fromwork product as weighed against more cost effective alternatives. Specifically,
management found that [ NN < < too costly at a time when more
cost effective, high-quality alternatives were readily available.

Notwithstanding the absence of management reprisal, our review uncovered a pattern of
mismanagement deficiencies in OCB throughout the period covered by this review. The
deficiencies noted underscore the need to ensure that OCB management is actively seeking
to adhere to policies and regulations that govern the hiring and management of employees.



DETAILS

History of the Office of Cuba Broadcasting:

Radio Marti was created by Congress in 1983 with the enactment of the Radio
Broadcasting to Cuba Act (Title 22 United States Code, Section 1465). Radio Marti began
operating as an element within the Voice of America (VOA). This U.S. funded surrogate
radio station began broadcasting news, commentary and general information to Cuba in
1985. Five years later, with Congressional approval and funding, TV Marti began
operations. The Office of Cuba Broadcasting (OCB) was created to consolidate these two
broadcasting entities and to oversee the operations of “the Martis.” In July 1992 USIA’s
broadcast services, including VOA, Television and Film Service, and OCB were organized
into a new International Bureau of Broadcasting.

Investigative Background:

Throughout this report of investigation, the Office of Inspector General of USIA that
existed prior to its April 1996 merger with the Department of State Office of Inspector
General will be referred to as the USIA OIG. The merged organization will be referred to
throughout the report as the OIG.

In July 1993, the former Office of Inspector General of USIA initiated a review and audit
of alleged improprieties of personnel practices at the OCB. The USIA OIG Audit Report,
issued on May 19, 1994, found that the former “news director’s appointments were
inconsistent with OCB’s excepted service personnel policies.” For example, the audit
found that when OCB disregarded the English fluency requirement for the deputy news
director position, a new job announcement should have been issued to allow non-English
speaking individuals the opportunity to apply for the position. In addition, OCB records
reflected that the news director position into which YRS ,
was later assigned had promotion potential and should have been competed. The report
recommended that “the appointments should be reevaluated and any deficiencies
remedied.” Subsequently, OCB detailed and later permanently reassigned the news director
to the Miami Bureau as a senior journalist. Shortl thereafter,madvised USIA OIG
that OCB management was retaliating against because of the disclosures/Bll made to
USIA OIG, which contributed to the critical audit findings. allegation was the
basis for initiating the OIG investigation on June 8, 1994.

In March 1994, OCB released an organizational reinvention plan which called for the

elimination of] as well as other positions. In reaction to that

reinvention plan, in June 1994, I lodged a complaint of reprisal with



USIA OIG. USIA OIG incorporated (I3 rctaliation allegations into its ongoing
investigation of allegations of reprisal. As a result of the statutory
consolidation of the OIGs of USIA and the Department of State, the investigation became
the responsibility of the newly merged OIG on April 26, 1996.

OIG has not independently evaluated allegations of political bias or assessed Radio Marti’s
programming for evidence of bias during this investigation or in its most recent audit of
OCB, dated May 1994. The May 1994 audit examined the process used by an external
review committee that had already evaluated Radio Marti broadcasts and made
recommendations for improving that process. A review now underway by OIG is
examining the policies and procedures in effect for ensuring that Radio Marti’s broadcast
content adheres to VOA standards for objectivity and balance, and is consistent with the
broad foreign policy objectives of the United States.

Key Issues:

The Inspector General Act of 1978, as amended, (5 U.S.C. App. 3) and the Whistleblower
Protection Act of 1989 (WPA) (5 U.S.C. 2302) protect employees against reprisals for
whistleblowing activity unless the disclosure of information was made with knowledge

that it was false. This investigation was predicated upon the followin allegations of acts
of reprisals by OCB management officials against_ OCB employees:

e Alleged reprisal againstfor cooperating with USIA OIG in its audit of
OCB hiring practices;

* Alleged reprisal against (S
for reporting acts of mismanagement to senior OCB management,

to the GAO, and to certain members of the Congress.

Guiding Principles:

OIG has carefully reviewed each of the allegations made by

ST based on the following established principles as spelled out in federal statutes,
regulations and court decisions:

In order to prevail on a claim of whistleblower retaliation, an employee must first
demonstrate by a preponderance of the evidence that he/she made a disclosure described
under WPA Section 2302(b)(8) which prohibits taking or failing to take personnel action,
or threatening such, because of any disclosure of information by an employee

which the employee reasonably believes evidences (i) a violation of any law, rule,

or regulation, or (ii) gross mismanagement, a gross waste of funds, an abuse of authority,
or a substantial and specific danger to public health or safety. Similarly, section
2302(b)(9) of the WPA protects employees who (a) exercise any appeal, complaint, or



grievance right granted by any law, rule, or regulation; (b) testify for or lawfully assist any
individual in the exercise of any right referred to in section (a); (c) cooperate with or
disclose information to the Inspector General of an agency, or the Special Counsel in
accordance with applicable provisions of law; or (d) refuse to obey an order that would
require the employee to violate a law. Sections 2302 (b)(8) and (b)(9) of the WPA are
separately analyzed to determine whether reprisal occurred. It is not necessary, however,
for an employee to prove a violation of law or regulation for his or her disclosure to be
protected. Instead, the employee must prove that a reasonable person in his/her position
would believe that the disclosure evidenced a violation of law or regulation.

If an employee demonstrates that a disclosure or activity is protected under Section 2302
(b)(8) of the WPA, the employee must then demonstrate by a preponderance of the
evidence that the protected disclosure was a contributing factor in the personnel action
taken against them. Personnel actions are specifically defined under the WPA. One way
to show retaliation for a protected disclosure was a contributing factor in the personnel
action is by establishing that the agency official taking the action had actual or constructive
knowledge of the disclosure and acted within such a period of time that a reasonable
person would conclude that the disclosure was a factor in the personnel action. A
preponderance of the evidence is that degree of relevant evidence that a reasonable person,
considering the record as a whole, would accept as sufficient to find that a contested fact is
more likely to be true than untrue (5 C.F.R. 1201.56(c)(2)). If the analysis is conducted
under Section 2302(b)(9) of the WPA, an employee must demonstrate that the protected
disclosure was a significant factor in the personnel action.

If an employee proves by preponderance of evidence that a whistleblowing activity or
disclosure was a contributing factor in a personnel action taken against him/her, the burden
of proof shifts to the agency or department to demonstrate by clear and convincing
evidence that it would have taken the same personnel action in the absence of the
whistleblowing disclosure. Clear and convincing evidence is that measure or degree of
proof that produces in the mind of those analyzing the facts a firm belief as to the
allegations sought to be established (5 C.F.R. 1209.4(d)).

The Merit Systems Protection Board has considered several factors in determining whether
an agency or department has proven, by clear and convincing evidence, that it would have
taken the same personnel action in the absence of whistleblowing activity. Those factors
include the strength of the agency’s evidence in support of its personnel action; the
existence and strength of any motive to retaliate on the part of agency officials involved in
the decision; and any evidence that the agency took similar actions against employees who
were not whistleblowers, but who are otherwise similarly situated. (See Smith v.
Department of Agriculture, 64 M.S.P.R. 46, 66 (1994).




FINDINGS

Allegations Made by N

While claims of reprisal stem mainly from Sl alleged cooperation with
the USIA OIG audit of personnel practices in OCB, [g}] alleged other acts of reprisal i8I
earlier statement to the former USIA OIG unrelated o/l March 1994 disclosures to the
OIG audit staff. According to statement of April 20, 1995, “the specific
reprisals I claim are that OCB management has: (1) prohibited my attendance as a
contributing management official at meetings of the President’s Advisory Board (PAB) for
Cuba Broadcasting; (2) repeatedly excluded me from management decisions for which I
have had assigned authority; (3) progressively diminished my official duties so as to
deprive my position of any actual authority or responsibility; (4) failed since July 1994

a) to provide me with a current position description with new duties to replace those denied
me; and, b) to provide me with a performance evaluation for the most recent period, 1993-
1994; and (5) allowed to exist a hostile work environment in which I have been the victim
of libel, slander, intimidation, and harassment.”

Many of allegations of reprisal center around events whichﬂadmits occurred
during a turbulent period of time for OCB, February 1994 through May 1994. It is during
this same period of time, while Bl duties were being reshaped by management, that
had meetings with auditors from the former USIA OIG and with members of a
Congressional Advisory Panel. Becauseclaimed reprisals by management which
allegedly occurred prior ton contacts with the former USIA OIG, this inquiry reviewed
all ofm allegations, which we separately address below.

1. Prohibited Attendance at PAB Meetings.

OIG found no evidence to support assertion that exclusion from PAB
meetings was the result of management reprisal. On April 30, 1992, a PAB meeting
held and chaired by Jorge Mas Canosa. One of the board members, YIS
initiated a discussion on whether it was appropriate for (Y to express
personal opinions during on-air broadcasts. [J{HLll heard a rumorm were
doing just that and asked for an explanation. After some debate, board members tabled the
discussion, agreeing with Rolando Bonachea, Radio Marti Director, that it was more
appropriate for management and the station to deal with the alleged problem. (R
attended this meeting and openly supported ST on-air participation. A month or
so later, Mas Canosa decided to limit the number of participants attending the meetings.
claims Mas Canosa took this action because he disagreed with

position in favor of (s




On November 20, 1996, Mas Canosa was interviewed by OIG and asked about his
motivation in limiting attendees in 1992. Mas Canosa stated he took the action because the
meetings over time degraded into a circus atmosphere. He believed that there were simply
too many people attending these meetings so he decided to keep attendees to the minimum
necessary to conduct business. To accomplish that, Mas Canosa stated he told Bonachea
he would prefer having in attendance only those OCB staff in a position to contribute to
agenda items. Bonachea verified Mas Canosa’s account. Mas Canosa stated there was
never any intention to single out any one individual, but if a Director attended a meeting
and could answer pertinent questions there was no need for a Deputy or other supervisors
to attend. Mas Canosa stated that he simply wanted the meetings to run more efficiently.

Furthermore, Mas Canosa stated that he recalled the meeting in question, and
participation, but he did not recall anything raised as being particularly contentious or even
a matter in which he would have become personally involved. Lending some credence to
Mas Canosa’s observations, OIG’s review of the minutes of PAB meetings did reflect a
noticeable correlation between the number of attendees and the agenda items after the April
1992 PAB meeting. OIG has not been able to independently verify how OCB conveyed
Mas Canosa’s message regarding the limiting of attendees at these meetings since there
were no documents or memoranda available for review. However,m advised OIG
that Bonachea told[§Jl] about Mas Canosa’s decision to limit PAB meeting attendees
shortly after the April 30, 1992, meeting.

Given Mas Canosa’s statement as to why he limited participation at the meetings,
Bonachea’s verification, and OIG’s review of meeting minutes, OIG found no evidence
which would suggest that the action taken was specifically targeted at[ RS Moreover,
even assuming there were such evidence, OIG does not find that limiting participation in

PAB meetings, specifically T attendance, is a prohibited iersonnel action as

defined under the Whistleblower Protection Act. Further, has produced no
evidence to support osition that the decision to limit|§lli attendance at the meetings is
linked in any way to|@lll support of [Y/Ns on-air participation in broadcasts.
Accordingly, OIG does not find merit in this allegation of reprisal.

2. Repeatedly Excluded from Management Decisions

The allegations made by in this area relate to personnel decisions made by OCB
management. After careful review, OIG finds no basis for this claim of reprisal. m
vigorously opposed the hiring and later selection by OCB management of] to
be & The issue of hiring and OCB personnel practices was
addressed by a USIA OIG audit report dated May 19, 1994. The report found that
hiring was inconsistent with OCB’s excepted service personnel practices. In February
1994, Richard Lobo was appointed the new OCB Director and made personnel selections
for the Directors of News and Programming. alleged that/§]was removed from
decisionmaking in these selections. Lobo stated as the new Director of OCB he wanted to
put together his own team and had plans of down-sizing and reforming OCB management.




Lobo said that he wanted to make his own personnel decisions and often did not ask for the
input of others. Lobo stated that he was well within his managerial authority to make these
decisions and asserts that this is simply a matter of senior OCB management pursuing
legitimate administrative prerogatives with whichdisagreed. OIG credits Lobo’s
assertions that he had the authority to make personnel decisions without a requirement to
solicit input. While Lobo may have ignored T advice on some
personnel issues, we nevertheless find that Lobo’s decisions and management style do not
constitute a prohibited personnel action as defined under the Whistleblower Protection Act.

3. Progressively Diminished Official Duties, Authority, and Responsibilities

OIG Audit

b7c, b6 of Radio Marti,SY{MIs3

b7c, b6 33%07c, b6 own account,/ Bl duties as b7c, b6 of
Radio Marti diminished over time for various reasons which neither YR30l nor senior

OCB management agree upon. S allegations of reprisals in this area center
around events which|[gll says occurred between February 1994 and May 1994. As
previously noted, this was a particularly turbulent time in OCB because a new Director had
arrived, an advisory panel had scheduled hearings, and a USIA OIG audit was underway.
stated that[@llvehement opposition to appointment as
January 1993 and [} long term ongoing disagreements with S48 were contributing
factors to[g@lMproblems with Bonachea. (Y28

n

With respect to the USIA OIG audit issue, Si{:l3lc]aims that/Bf initially was contacted
by USIA OIG by telephone in late fall of 1993. (SNl claims|§f] was formally

interviewed by the former USIA OIG audit staff in February 1994. A review of USIA OIG
audit records reveals only one contact by the auditors mth which occurred on

March 11, 1994, the day{lll was actually interviewed by them. stated @l made



Bonachea aware ofﬂ contacts with USIA OIG before and aﬁer meeting.
stated Bonachea did not obl'ect tor contacts with USIA OIG. Bonachea stated he was

not aware of any contacts S[(MHBE may have had with USIA OIG in the fall of 1993, and,
when he was informed of SE{H3 scheduled meeting with the auditors in March 1994,
he inquired if it would be appropriate for him to attend the meeting. advised that
it would not be appropriate for Bonachea to attend and the discussion was terminated.
SN statedBll made Bonachea aware of what told the auditors. Bonachea denied
that such a discussion ever occurred and further stated he never asked for such a briefing.

On May 19, 1994, USIA OIG issued a report critical of OCB’s hiring and appointment
practices. The audit also faulted OCB for selecting [X(RY for a management position even
though Y2 l¥3 LAY selection was made despite

. Subsequent to the USIA OIG
audit finding, in March 1995, 48 voluntarily accepted a lateral transfer to a senior
journalist position in Miami. Bonachea and Lobo strongly deny ever taking or considering
any adverse action against individuals who cooperated with the USIA OIG audit.

Strauss Advisory Panel

The Strauss Advisory Panel was established on December 28, 1993, with a mandate to
report to Congress and to the Director of USIA within 90-days on allegations of
mismanagement in OCB that had been referred to GAO, to Members of Congress, and had
been widely reported in the press. Specifically, “the Panel was asked to study all the
‘purposes, policies and practices of radio and TV broadcasting to Cuba,” and to offer
specific findings and recommendations in regard to the quality and objectivity, the cost-
effectiveness and the potential redundancy of such broadcasting.”

According to Bonachea, to ensure full cooperation with the panel and to prevent any
complaints of possible stonewalling on any of the panel’s requests, he instructed his staff
to coordinate all requests from the Panel through Martha Vilarchao, his Special Assistant.
All OCB staff were made aware of the directive in a memorandum from Bonachea dated
December 3, 1993, announcing the appointment of Robert Leiken as the Executive
Director of the Advisory Panel for Radio and TV Marti. Bonachea told OIG that it was his
belief that signaled understanding of the directive by saying to him “don’t
worry about it, Rolando.”

OIG ascertained that in February 1994, a month before meeting with OIG auditors,
met with members of the Strauss Advisory Panel. According to Leiken, he was
provided JEYI name as someone who might be in a position to provide information
to the Panel. Leiken told OIG he initiated the contact with either by telephone or



perhaps a meeting after one of the hearings. Leiken stated he would have initiated a
preliminary contact with SRS to determine whether Bl had an relevant information to
provide. Leiken stated he arranged a luncheon meeting at request because

was hesitant to come to the panel’s office and wanted to be away from the Marti
offices.

Leiken stated told him and panel members, Peter Strauss and Sydney Lipset, that
ﬂwas concerned about unspecified reprisals and requested confidentiality. According to
Leiken, SRR discussc STSNNNRNNNNN .. <. o influcscs
of Jorge Mas Canosa on the Martis. Leiken stated believed that Mas Canosa
influenced editorial issues and news reporting. Leiken noted that the information
provided was useful, but not crucial, since several other people came forward with the
similar opinions of Mas Canosa’s influence. The panel did not report any findings on the
allegations concerning Mas Canosa. However, the panel did recommend that the
chairperson, as well as the other members of the PAB, be rotated every three years in

compliance with the legislation which created the PAB and in order to “eliminate any
appearance of improper influence.”

When Bonachea became aware o luncheon meeting with the Strauss panel he
confronted Bonachea places this confrontation on or about February 1, 1994,
and is certain it occurred before Lobo’s arrival on February 14, 1994. Bonachea stated he
is certain of this because he told Lobo immediately upon his arrival thathad
“broken his trust” and purposely disobeyed his directive on contacts with the panel.
Bonachea stated he asked Lobo to accept responsibility for supervisingm because
of this incident and made this request one of his highest personnel priorities. Bonachea
stated that he did not document the event because he did not want to hurt career
and because Lobo agreed to supervise . Bonachea advised OIG that when he
confrontedWabout the meeting with the Panel that JCHCE initially denied that the
meeting took place. Later, JJCHHMl acknowledged to Bonachea that the meeting had
occurred, but claimed that it was at Leiken’s behest and that it had been Leiken who had
suggested the private meeting. also told Bonachea m previously had denied that
the meeting took place because Leiken had requested the meeting, had said it was
confidential in nature and was for background purposes only, and, therefore, SN did
not feel compelled to inform Bonachea.

Bonachea stated he reminded [T TIIof the directive to which had agreed. Bonachea
said that he told [J{SES3 he was not concerned about the context or nature of [ |
conversations with Leiken or the Panel, but was upset with for violating his directive
and then being less than truthful about it when asked. According to Bonachea, he advised
NPTl had lost all confidence and trust in and could no longer supervise/BI
Bonachea stated he ad he would ask Lobo to take over the responsibility of
supervising SCHH denies this conversation with Bonachea took place and
claims@l was never informed of any such change in supervisors until July 1994, at a



breakfast meeting with Lobo. Lobo disputes this and recalls having several conversations
with [JY about @l situation. Lobo stated that he started supervising I shortly

after arriving in OCB. Lobo recalls having several discussions with JCRIIM about
creating a new OCB position for Bl during this time involving strategic planning for the
organization.

Leiken, acknowledges that he initiated the contact with t disavows the
remaining portion of] claims. Leiken is certain J{IJll requested
confidentiality and that is why he agreed to a luncheon meeting away from the Martis.
Leiken did not recall any discussions about their meeting being on “background.”

Leiken stated the discussion during lunch with occurred sometime in February
1994 and probably before the hearings ended on February 18, 1994. Leiken stated his
initial contact with could have possibly been in January 1994. Leiken stated it
was impossible for their lunch to have occurred in March or April 1994 because the Panel
completed its public hearings in February 1994 and concentrated its efforts in March 1994
on writing its report.

maintains that the luncheon meeting with Leiken did not occur until after
meeting with USIA OIG in late March or early April 1994. stated that Leiken
had requested that/gl testify publicly before the Panel on March 16, 1994, and that had
agreed to testify. asserts that notified Lobo and Bonachea on March 15, 1994,
of [gH intention to testi testimony was inexplicably canceled at the last
minute by Leiken. informed Lobo and Bonachea of the
cancellation and provided them with{glllproposed written testimony.

statement ﬁgarding requesting confidentiality from the panel conflicts withF

assetions to OIG that/[glk had been requested and had agreed to testify publicly.

also stated that madem proposed written testimony available to Lobo and Bonachea
after[§ill testimony was canceled. Lobo and Bonachea denied ever having been provided
with the alleged testimony and stated they were unaware[Bl] was scheduled or called to
testify. Although requested by OIG, NI failed to provide OIG with either|glif notes
or a copy of [gllwritten testimony. OIG, through discussions with panel members and a
review of their records, determined that hearings were not held in March 1994, but rather
in January and February 1994. OIG located the panel’s documents stored in USIA
archives. An extensive review of the panel’s working papers revealed the dates of the
hearings to be: January 13, 1994, in Washington, D.C.; February 1, 1994, in Washington,
D.C.; February 7-8, 1994, in Coral Cables, Florida; and February 17-18, 1994, in
Washington, D.C. Panel members were in travel status from February 6 through 12, 1994,
in the Miami, Florida area.

10



The timing of many of these events was crucial to this inquiry and to our findings because
OCB management did initiate a personnel action agaw in February 1994 by
removing Bonachea as Bl supervisor and by placing under the direct supervision of
Lobo. This action, however, was taken by OCB management a month before M
meeting with and any documented disclosures to USIA OIG auditors and three months
prior to the release of the audit report in May 1994. This time line directly conflicts with

claims that the personnel actions initiated by management in February 1994
were the direct and proximate result of @} disclosures to the USIA OIG.

The Strauss Panel’s report was scheduled to be released on March 28, 1994, but was
delayed until March 31, 1994, when the Panel was dissolved. This information appears to
support Bonachea’s recollection of events, and that of , who submitted
a chronology noting attendance at Panel hearings during the first week of February
1994. The only mention of in the Panel’s work papers is in a memorandum to
Leiken from Bonachea dated January 10, 1994. Bonachea advises Leiken of the roster of
individuals from OCB who would be attending the January 13, 1994, hearing and lists
as one of the attendees. There is no documentation in the papers of any contacts
Panel members may have h. Thus, based upon the weight of the evidence,
OIG can only conclude that Jy{H3 luncheon meeting with Leiken occurred sometime
before Lobo’s arrival on February 14, 1994, a fact which is in conflict with
claims of a meeting with the panel after contact with USIA OIG.

Evaluation of M‘

Also in February 1994, Bonachea met with and urged JJ(J:I3ll to complete CHEY 1992-
1993 performance evaluation. YRS refused to complete eI rating
because Bonachea had already submitted a rating with which disagreed. As will
be discussed further below, this “temporary” rating by Bonachea was standard practice for
other reasons in OCB and was not unique to Further, “temporary” ratings were
frequently lowered in the final formal evaluations and, indeed, Yy own “temporary”
rating was reduced when Mwas finally rated by Lobo. [J{¥N3
concern about (¥l performance primarily as a result of S8
told USIA OIG that “rather than enter into falsehoods, I demurred
evaluations. I was the appropriate and responsible official to rate ;

11



anecdotal evidence, even if fully credited, is insufficient for OIG to draw the conclusion

that OCB management felt that as a result of
_ it could not properly rate[§jJon the merits of

performance.

Moreover, SIS theory isnotatall
consistent with the fact that ¥ was rated lower by Lobo in |8l final review than had
been rated by Bonachea, or the fact thatwas subsequently removed as (RS

by OCB management and transferred to Miami. Finally, OIG’s review of the facts

causes it to question whetherefusal to rate e is appropriate conduct given

the fact that ireiarini ih7c, b rating was one of the established duties and responsibilities

of’ It is insufficient, in our view, that should refuse to carry
out an assigned responsibility to prepare an official rating for JJ(&HE simply because (Bl
feared future reprisal by management. Given the facts, OIG finds it to be more likely that
reﬁased to rate as a result of m very strong personal dislike for and less
likely that feared reprisal by OCB management as a result of a fair rating.

Informing our view on this issue is the fact that OIG learned during the course of this
inquiry that OCB had developed an inappropriate rating practice which enabled managers,
incapable of meeting the rating deadline, to submit “temporary” employee ratings without
the required supporting written documentation. The written documentation would then be
submitted at a later date because, as management noted, the main objective was to get
ratings into the system on time so that performance awards could be received. Indeed,
some ratings were either raised or lowered after the temporary rating was presented for
performance award purposes. For example, received a temporary rating which was
higher than the level§lreceived when the rating was finally prepared. As a result of the
temporary rating being submitted, however, received a performance bonus to which
would not have been entitled had the final rating been presented to the performance
award panel.

was one of about 8 or 9 OCB staff who would have missed cash awards or other pay
incentives if this informal temporary rating system had not been established. Therefore, in
order to ensure that a rating was on file for performance bonus purposes, Boyd asked
Bonachea for a rating on m and was provided with one. It was Bonachea’s
understanding from Boyd, that this rating could be changed when the actual documentation
was submitted at a later time. Bonachea stated that when he received the paperwork he
tried on several occasions to persuade to complete the evaluation form but
refused. Bonachea believed he had his last discussion with on
evaluation in February 1994.

12



Bonachea stated he raised the problem about the rating with Lobo who agreed to
write the evaluation. Shortly thereafter, a decision was made to transfer responsibility for
supervision fromm to Bonachea. There is no documentation in support of
this decision, which management claims was made in April or early May 1994. According
to Lobo and Bonachea, this decision was based on a number of factors having nothing to
do with the rating issue including [FRL

; Bonachea’s request to transfer supervision of
Sherman to Lobo in light of the Leiken incident; Lobo’s plans for down-sizing and
reducing management-to-employee ratios in OCB which included elimination of most
deputy positions; and Lobo’s desire to eliminate some of the more pressing personnel
problems he faced upon his arrival. Lobo stated he felt these supervisory changes would
be beneficial to all parties and to the organization as a whole.

disputes the timing of these events, stating [§}] was not told by Bonachea, until a
May 25, 1994 meeting, that|gl] would no longer supervise Accor
Bonachea provided no explanation for this decision and reportedly told R “you
should be happy with this.” also claims/@ll was not informed of management’s
decision to move(Glll into a strategic planning position supervised by Lobo until late July
1994 when m was informed by Lobo directly. attributes both decisions to OCB’s
consternation over the USIA OIG audit report which was released on May 19, 1994. OIG
has been unable to locate documentation which would accurately place the dates and times
of the meetings as recalled by either or Bonachea. Furthermore, we uncovered no
evidence which would suggest that these actions had any nexus to the release of the USIA
OIG audit findings. The concurrent timing of these events and prior contentious history of
those involved suggest to OIG that these disputes festered until Lobo assumed leadership
of OCB and began to address some of the long-standing personnel problems.

OIG found no evidence which would suppo claims that OCB management
progressively diminished [l official duties, authority and responsibilities as an attempted
reprisal forh cooperation with the OIG audit, as a result of[§l] clandestine meeting with
the Strauss Advisory Panel or as a result of §llrefusal to write a performance evaluation
for

4(a) Failure Since July 1994 to Obtain a New Position Description

In addition to these previously described incidents which occurred, according to,
between February and July 1994 cites management’s failure to create a new
position description and to rate in the 1993-1994 rating cycle as other acts of reprisal
by management. claims no attempt was ever made to secure a new position and
duties for. Lobo stated otherwise, and Boyd acknowledged being tasked with
contacting other VOA bureaus for a position description to fit the strategic planning

13



position Lobo envisioned for Sherman. Lobo wanted to ensure that would not
lose |Gl grade or salary and maintain a key position in the organization. Lobo stated that
the position he envisioned for was one that would be most beneficial to the
organization. Lobo noted that}J/{N Il had strengths and weaknesses that he felt[El
needed to attend. LM background was in academia and was hired originally as
an analyst. [Y(HCH did not possess managerial experience or a broadcasting or journalism
background. Additionally, was not considered a “people person” by anyone on
the staff. Lobo stated that he wanted to exploit Yl unique analytical mind and
maintainﬂ talents within OCB as a long term strategist. According to Lobo, when his

roposal of having [i(RHll work directly for the Directorate was discussed with
& agreed to the proposal and understood Lobo’s rationale for the change as well as
his restructuring plans. Lobo stated his plans to “delayer” the number of managers
between the rank and file staff were well known to and the managing staff. Lobo
maintains duties were not eliminated but enhanced.

Boyd stated that he did come up with a draft position description which he eventually
shared with Lobo. Lobo stated he was extremely busy trying to stay on top of things his
first year, noting the restructuring plan and the Cuban rafters crisis, and may not have paid
enough attention to Boyd’s drafting of the position description. According to Lobo,
m was on leave in September 1994 and the early part of October 1994. Upon
return to OCB, Lobo recalls YRS discussing
b7c, b6 . Lobo stated that in
December 1994 or January 1995, made it clear/Bll would be taking a “buy-out”
offer and leaving the Federal Government. In March 1995,applied for a “buy-
out” option and requested an extension of [§ill departure to December 31, 1995, which Lobo
approved. stated thatrequested a “buy-out” in March 1995 because did not
see a resolution to g grievance with management. SZRYEM added that/8l later felt that
should not have to leave position or the department so decided to rescind [El} “buy-out”
option in September 1995. A review of personnel file indicates that

rescinded |Gl “buy-out” on December 29, 1995.

In affidavit dated April 20, 1995, stated: “Since I arrived back to the office in
October, there have been no further, significant instances of intimidation or harassment
against me, except that my isolation and diminished status is now established and ongoing.
The only routine tasks I perform now are to attend the daily OCB editorial meetings and to
participate in a Bureau of Broadcasting task force on strategic planning. Mr. Lobo
occasionally asks my assistance to draft a document or attend a meeting. Such ad hoc
assignments are very sporadic. I still have not received a new position description.”

Because intended to take a “buy-out” Lobo stated he no longer pursued the

position description in 1995 because it appeared to be a moot issue and continued
performing ﬂpstrategic planning duties. However, Lobo stated that in the summer of 1994

14



Boyd furnished him a draft position description for Lobo stated that in hindsight
his failure to complete the position description may have been a mistake but an inadvertent
one. Lobo stated this issue was never something m complained about. OIG has
obtained a copy of the draft position description proposed by Boyd and has determined that
failure to receive a new position description was more the result of negligent or
deficient management practices rather than an act of reprisal by management.

4(b) Failure to Obtain a Performance Evaluation for the 1993-1994 Rating Cycle

Lobo, under considerable stress for his reinvention plans and dealing with numerous
allegations of mismanagement, resigned as Director in May 1995. Lobo acknowledges he
did not complete an employee performance rating form before he hastily departed.
When asked to do so a few weeks later by Bonachea and/or Boyd, he agreed to do so.
strenuousl objected and refused to accept a rating from Lobo. Lobo stated he
would have givenw a good rating because he appreciated W3 assistance and
thought highly of [§] work product. Lobo stated he always considered an asset to
OCB and that is why he wanted to keepﬂ in the organization. Lobo stated he could not
understand position on this matter and respectfully rescinded his offer to rate
once he was told how strongly [T felt about the subject. Lobo maintains that he
and worked well together and often shared rides to and from work. Lobo stated
that when he learnedm had objected to his writing evaluation he was perplexed
not only because he thought that they had a good relationship, but because of the unkindly

statements ade about him.

OIG finds that refusal to accept an evaluation fromm supervisor and rating
officer was inappropriate under the circumstances. When added to ﬁ refusal to evaluate
actions also reflect a pattern of improperly refusing legitimate requests from
supervisors. At the same time, we find OCB management’s failure to properly address
b7c, b6 conduct to be equally deficient. Nevertheless, OIG finds no basis to credit
b7c, b6 claims of reprisal with respect to{§ll performance evaluation. Rather, we find
the absence of a rating to be the result of management negligence which was further

compounded by uncooperative attitude.

5. Victim of Libel, Slander, Intimidation and Harassment within the Work
Environment

Undoubtedly, the entire OCB staff was working under difficult and contentious conditions
for several years. did not provide documentation or other evidence to support this
allegation and OIG was unable to independently obtain information lending credence to

this allegation. However, when OIG questioned the OCB staff on the veracity of
complaints, almost universally they replied that the staff, not h

15



were the true victims of intimidation and harassment. A majority of the
staff complained to OIG about poor morale as a result of the numerous inquiries stemming
from “libelous and slanderous™ accusations made by_
Many claim the baseless questioning of the staff’s professionalism and objectivity as
journalists has hurt their careers because outside contacts are less willing to cooperate out
of concern about the bad publicity to which the Martis have been subjected. professional
staff stated that just doing their jobs has become increasingly difficult because they fear the
second guessing fromh and the complaints that usually follow. In May
and June 1994, and the News Department staff sent a petition, in the form of a
memorandum, to Lobo and to Dr. Joseph Duffey, the Director of USIA, voicing their
concern and frustrations of repeated attacks questioning their professionalism and news
programs. The professional staff told OIG that it had become increasingly difficult to
perform their duties because they feared the second guessing ﬁomh
and the complaints and inquires which usually followed. Further, many surmised the
accusations were an orchestrated attempt to destroy and/or discredit the Martis.

Other Acts of Reprisal Alleged by

cites other acts of reprisal as follows: 1) Finding indications of an EEO
complain 7 A

and 2) an inquiry by Lobo about a Radio Marti News contract with a stringer journalist

who became the subject of a Congressional inquiry amid allegations of procurement
irregularities with the contract. These allegations of reprisal can not be sustained since
there is no prohibited personnel actions or practices evident from the events that
chronicles.

came upon chronology which had been left in one of the
however dismissed [T claim because Bl was not present the

printers. [Sy(MeIS

With respect to the stringer incident, Lobo stated he had been told by administrative
personnel that QIICCIM had been inquiring about the stringer journalist contract. Lobo
stated a few days later he received a congressional inquiry on the subject and decided to
ask [YCHTIM about/Bl] inquiry. Lobo stated he was not acc

had every right to inquire about the

16



contract amid rumors of problems. Lobo strenuously disagrees and maintains that

was in no way responsible for at this time and had no business questioning
the procurement staff on a matter which no longer concerned . Furthermore, Lobo
stated he never accused of being the Congressional source of the complaint, but
stated that (gl thought that was the clear implication.

Allegations Made by S

b7c, b6
alleged claims of management reprisals which go back as far as 1992. ’ allege that

management’s 1994 and 1995 reinvention plans, which called for the elimination o
h was the final and ultimate reprisal.
AT - lcccd that management took this action because of repeated

complaints by 'Sy of mismanaiement and the politicization of Radio Marti’s News

Department. Further, believe the reprisals are a direct result of
undue influence of Jorge Mas Canosa in Radio Marti affairs.

Other specific allegations of reprisal cited byinclude the following:
rohibiting direct participation in on-air programming; News Department censoring of
m news analyses; management’s denial of travel to Miami; restricting direct access
and communication with the News Department staff; and exclusion from on-air program

credits.

On December 6, 1994, submitted a nine page sworn affidavit to the USIA OIG
investigators alleging these acts constituted reprisals and reiterated the same to OIG on
August 1, 1996. alleges reprisal resulting from disclosure of information to the

GAO and to members of Congress that ultimately prompted OCB management to

eliminate_ Thus, OIG did not restrict its inquiry solely to
events of 1994 and addressed each separate allegation below. NN colleagues inﬂ
R .. o7

being reprised against and have been included in OCB’s reinvention plan, in large part, due
to mere association with [J{MsI3 claim that the retaliation against (3§
was to “cover” the elimination of [(H3

1. OCB’s Reinvention Plan

On March 31, 1994, were advised of Lobo’s plan to eliminate
by receiving notice of the OCB reinvention plan. believes this action was
taken in retaliation of] !llreﬁeated complaints of mismanagement and of the politicization

of Radio Marti. also contend JYCHEN included due to management’s

17



ineptness in dealing with believe that OCB management realized that it could
not single out in the reinvention plan so included to conceal
management’s true motive.

OIG’s review of documents related to the plan and discussions with individuals involved in
its conception reveal a down-sizing effort which pre-dated the 1992 Presidential election.
After President Bush lost the election, a Clinton transition team arrived at USIA and
reinforced the new administration’s commitment to down-sizing government. In 1993, to
conform with the Vice President’s National Performance Review (NPR), USIA directed its
Bureaus to submit plans on the best means of accomplishing the goals of NPR. Dr. Joseph
Duffey, who became the Director of USIA in May 1993, confirmed that his office set
reinvention goals for the Bureaus. Accordingly, OCB created a panel to address the
reinvention goals of the administration.

In OCB, the reinvention panel Bonachea created consisted of Boyd,, Lippe,
William Valdez (TV Marti), Sharon Oakley (Administrative Officer), and Rick Cooley
(Deputy Director of Personnel). Boyd was the chair of the panel, but according to Cooley
and other panel members, played a limited role in the meetings. Cooley, however, told
OIG he accepted full responsibility for the reinvention plan Lobo initially presented to the
PAB and Director Duffey. Cooley stated that while he believes the plan was sound and
justifiable, by the time Lobo made his presentation the funding and savings figures he used
were probably outdated. Nevertheless, Cooley maintains the plan would still be fiscally
sound if Lobo had updated the figures in his 1994 presentation. Cooley stated the
negotiations between panel members were tense with everyone maneuvering to protect
their own turf - their own “sacred cows and favorites.” Cooley stated that the idea of
eliminating and other high graded positions was always on the table. He

speculated that OCB management may have been more inclined to pursue the elimination
b 7c, b6 in light of allegations over the years attributed to
b7c, b6 However, OIG found no corroborating evidence to support

Cooley’s contention that management was predisposed to eliminate NS
because of complaints.

Cooley stated that in late 1993, the panel went to Warrenton, Virginia, for a manager’s
retreat to discuss the plan. Cooley stated that everyone agreed thatm
were expendable because

functions were no longer necessary.
Cooley stated the panel proposed to eliminateH
. According to Cooley, even the Director of Research, Lippe, agreed[Sll|}
were the most expendable and concurred with the proposed plan. Cooley

stated that Boyd had apprehensions but took the position that OCB could potentially find
other positions within USIA or VOA for and other displace employees.

18



Lobo stated that when he was offered the OCB position by Director Duffey he was given a
mandate to reduce costs and down-size the Martis. Director Duffey confirmed he had
given a mandate to Lobo seeking targeted savings of $5 to $6 million from the OCB
budget within the first 18 months of Lobo’s stewardship of OCB. Lobo stated that when
he accepted the Director’s position he took Duffey’s mandate seriously and felt he could be
an asset to the organization because his career encompassed extensive senior level
broadcast management experience and hands-on television news and program experience.
Lobo stated that he ran operations at stations in major markets of New York, Chicago and
Miami, with annual budgets in the hundreds of millions of dollars. In every case,
management’s concern was always the station’s profit margins. Lobo hoped his extensive
experience would instill the business side of broadcasting into the organization and help it
reap real savings. With the exception of Radio and TV Marti’s size, Lobo stated he saw
the Martis no differently from other stations in which he worked and was very confident he
could tackle the stations’ problems and implement the necessary budget disciplines to meet
at least a majority of Duffey’s goal.

Lobo stated that in spite of other pressing issues awaiting him in OCB, the reinvention plan
demanded his immediate attention. It became a priority not only because it was the
Director’s mandate, but because the Clinton Administration was pressuring all government
agencies to reinvent themselves and “do more with less.” Lobo stated he welcomed the
challenge and strove to get his management team behind his efforts. Lobo stated that when
he arrived Bonachea had a panel working on cost savings initiatives for almost a year. The
panel presented their reinvention plan and, according to Lobo, he developed his own plan.
Lobo stated that his goal was to seek the elimination of unnecessary layers of management,
such as deputies, and support staff. Lobo stated he wanted to improve the supervisory to
employee ratio in OCB while reducing the number of high grades.

Lobo stated that he wanted to accomplish this downsizing while sustaining, indeed
enhancing, the Martis broadcast mission. However, Lobo stated that he realized that as in
any reorganization or cost cutting plan, management looks for weaknesses and/or luxuries
in the organization that are no longer affordable or required. Once those are identified, a
decision must be made to either eliminate or reprogram. For Lobo,
were too costly to maintain. Lobo rationalized that {3 expertise was no longer as
crucial as it had been ten years earlier when Radio Marti first started its broadcasts since
OCB had hired reporters and writers in News and Programs with Cuba expertise equivalent
[68]b7c, b6 . With respect to cost effectiveness, Lobo stated thatmwere
extremely high paid for the function performed. Lobo stated that with the technology
available today, and with their library and other on-line resources at the disposal of OCB
personnel,w were no longer cost effective. Furthermore, Lobo considered the
effect that the loss of] may pose to the organization. Lobo determined that the

19



loss would have no adverse effect upon broadcasting operations because (IR
served in support positions. Also, Lobo and Bonachea believed that iR
work product was not serving the needs of the staff because repons tended to be
untimely and not particularly helpful to the broadcast staff,

Lobo stated that the reinvention plan was never intended to single out
but acknowledged in Radio Marti did take a major cut. Lobo
stated that his goal was to maintain the integrity and operational viability of the broadcast
function and targeted only positions which were not critical to this mission. Lobo stated
that is why the reinvention plan included 6 other encumbered positions, in addition to
, ranging in grades from GS-12 through GS-14 in an attempt to
realize $600,000 in salary and benefits savings in FY 95. The other positions included in
the reinvention plan included an administrative officer, a position in audience research, a
TV Marti news writer, a producer, as well as two temporary technical operation positions.
Lobo noted that eight of the ten proposed positions targeted for elimination were
expendable support staff and that these positions were selected because they had minimal
impact on OCB’s ability to broadcast and produce TV and Radio programs of the highest
quality.

In a report to Bonachea, dated November 15, 1993, appears to concur with
Bonachea’s assessment of based on a cost-effectiveness study of the
department. concluded that, “Barring a management decision to authorize
additional research products and services, it would seem that the per-unit cost to Radio
Marti of some of the current research work is very high.”

In addition, OIG learned from Robert Coonrod, former Director of VOA, that when the
budget cuts were announced in 1992, were not on the high priority staff list.

Coonrod stated [yfM3 were expendable because were best qualified to
be involved in {3 and less so in direct broadcasting. This [yl

could have been obtained outside the Martis at considerable savings. In addition, the fact
that Radio Marti began a 24-hour news format meant that there was a greater need for staff
members who were qualified to handle broadcasting operations. Further, Coonrod reported
that resisted working with TV Marti and wanted to remain only with Radio
Marti, which was not cost effective. Coonrod stated that the issue was notm
because he stated that he felt that were very talented. The assessment was that

role was no longer critical to the operation of the Martis.

Based on a review of all available documentation, and based on the extensive number of
interviews conducted during the investigation, OIG finds that OCB management has made

a compelling case for the elimination of [Y{H3 Moreover,
b7c, b6 were unable to provide evidence to support [JE position on this issue.

20



OIG also finds that there is convincing evidence to support the decision based on the
variables Lobo outlined. The decision was based largely on management’s assessment of
the value added from work product against more cost effective alternatives to
augment radio broadcasts. Even assuming thath presented a prima facie case of
reprisal for whistleblowing activity, OIG finds that OCB management has made a clear and
convincing case to support their decision.

2. Prohibited from Participating in On-Air Programming

The issue of on-air participation of arose in an April 30, 1992, PAB
meeting. One of the Board members had been told (7SI Were presenting personal

views during programming in violation of VOA editorial guidelines and requested an
explanation. had had a role in on-air programming since 1986.

The issue o role in the 1992 PAB meeting was tabled after Bonachea and
others agreed it was an operational matter best dealt with by station management and by a
separate panel which convened shortly after the PAB meeting to study the matter. The
panel consisted of Coonrod, then Deputy Director of VOA, Bonachea, as Deputy Director
of Radio Marti, and Antonio Navarro, the Director of Radio Marti in 1992.

Coonrod stated that this was a difficult issue to address but that voicing personal opinions
on the air was inappropriate and violated editorial guidelines. The role of OCB employees
as independent analysts and broadcasters of news could not include the expression of
personal opinions. According to Coonrod, {3 failed to distinguish a difference
betweensiilleroles as Marti employees and3¥¢H: right to express themselves. Coonrod

believed M3 information on Cuba and that yfH:
should never have had a role in on-air broadcasting. Coonrod stated that NZRES

expression of personal opinion conflicted with established VOA editorial guidelines. In

addition, OIG has learned that participation in on-air programming was never a component
of the 1986 or 1991 revised mission statement forh

department.

Coonrod stated that after looking further into the matter, he and Bonachea drafted a
memorandum recommendingh removal from on-air reporting. Coonrod stated
this decision was made shortly before his departure from VOA in December 1992, and
received the clearance of the VOA Policy Office. Again, Coonrod reiterated that he used
the VOA editorial guidelines as a model for OCB to follow, as well as the policies used for
Radio Free Europe and Radio Liberty. He further stated that the panel believed that if they
did not take action, M3 personal views might overshadow actual news reporting.
Bonachea provided OIG with a memorandum dated December 9, 1992, announcing the

programming change consistent with VOA policy. Bonachea stated these guidelines were
subsequently provided to _

21



OIG finds that the decision seems to reflect careful deliberation and is consistent with the
policies applicable to other VOA staff. OCB management endeavored to clear the policy
through the appropriate channels within USIA and there are well articulated factors that
support the decision as one well within management’s discretion to make. Accordingly,
OIG does not find that allegation of reprisal meets statutory elements
of reprisal.

3. News Department Censoring of Analysis

b7c, b6 complained that St on-air

analyses have been censored by [J3g and the News Department since 1991. and
Bonachea stated that News Department from time to time would edit work products,
including , and often those edits were discussed at daily editorial board meetings. If
time was of the essence, the News Department would make the necessary changes but this
did not occur often. However, both Bonachea and stated that they were concerned
with airing personal opinions in analysis and felt compelled to make editorial

changes as necessary. made clear that the News Department shared concems
with- b6 airint personal opinions, a problem the News Department did not have with
b7c, b6

alleged lisEb7c, b censorilF work on orders from Mas Canosa. JCH denies this
allegation, and stated that while[gllknew Mas Canosa personally, Mas Canosa never
influenced [glljudgment or the news stories reported by Radio Marti. Mas Canosa
strenuously denied attempting to influence Si{M¥ or anyone else in OCB with respect to
news reporting. Neither [J(lds able to provide OIG
with any evidence or documentation, other than hearsay, to substantiate this allegation.
Moreover, OIG found evidence that had complained to a previous director about
inappropriate editing of [l work. OIG reviewed a 1988 memorandum to from
Emesto Betancourt, a former Director of Radio Marti. In that memorandum, Betancourt
convincingly refuted allegations thatm work was maliciously and inappropriately
edited. Betancourt forcefully stated that both he and supervisors exercised their
legitimate authority to challenge certain aspects of an article had submitted. OIG
found significance in this memorandum in that had previously asserted that
work was inappropriately edited at a time when there was no allegation on part of
retaliation, and management appropriately responded in a clear and convincing fashion that
sl should expect appropriate management oversight of |Gl work.

OIG also found that the censorship issue was addressed by the Strauss Panel which rejected
the assertion that one sector of the Cuban American community was controlling news
dissemination. Additionally, the Panel particularly noted the unhealthy atmosphere of

22



suspicion and hostility which pervaded the station and led one faction or another to believe
that its views were being censored. The Strauss Panel noted in its March 1994 report, . . .
that the station’s staff embodies a wide spectrum of competing political viewpoints. This
fact alone suggests that Radio Marti is far from a monolithic reflection of one sector of the
Cuban American community. But what in another context could produce healthy debate
and more balanced programming produces at Radio Marti politicized journalistic decisions
and an atmosphere of suspicion, cronyism, and hostility.”

OIG finds that there is insufficient evidence to support a finding of reprisal with respect to
this allegation. Moreover, did not provide OIG with a single document which
would support/§claim of censorship or which could be linked in any way to a reprisal for
whistleblowing activity.

4. Denied Access to Travel to Miami

In July 1992, met with GAO officials regarding the issue of politicization at Radio
Marti. According to GAO toldthe informationm provided might pique the
interest of a Member(s) of Congress, who may request an investigation. Instead, in
November 1992, GAO referred allegations of politicization at Radio Marti to VOA for
review. VOA asked Radio Marti to respond. The list of allegations whichhad
provided to GAO was given to VOA, and subsequently to the staff members of Radio
Marti’s News Department to prepare responses. As a result, stated that OCB and
VOA management became aware that [g}} was the author of the allegations. also
states that shortly after this g}l requested authorization to travel to Miami to interview
incoming refugees and was refused due to lack of funds. maintains that there were
funds available and that Stuart Lippe, confirmed this to be so. stated
thatm requested authorization to travel to Miami in March 1993 to interview defectors and
was advised by Lippe that Bonachea would not approve the trip.

VOA and OCB management officials stated they were concerned about budget cuts in

1993 and 1994 and curtailed travel, training and other expenses they thought that they
could do without. OCB Budget Officer, Almeda Schrump, advised OIG that these budget
cuts indeed were across the board and affected all OCB employees, not just Y
unit. There is documentation concerning management’s concerns about the budget.
OIG has obtained documentation indicating that Bonachea provided restructuring plans to
Joseph Bruns, Acting Associate Director Bureau of Broadcasting, in 1993 and drafts of a
reinvention plan in 1994. Bonachea stated while he did not recall specific incidents when
he may have denied travel, he did not single out any one individual or group. Bonachea
also stated he was not aware 29y was the author of the allegations to GAO until
advised him so, but denies any connection between his decision on travel request to
the allegations (@l made.

23



Travel restrictions were in place throughout OCB and other OCB employees complained
they were also denied trips for training and conferences they would normally have been
able to attend. OIG has learned that OCB management issued a memorandum in March
1993 proposing a reduction in all categories of travel to realize a savings of $92,000

in the fiscal year. OIG is persuaded by this memorandum and the fact that there is no
other evidence suggesting that the prohibition on travel was primarily targeting {3
intention to travel. Moreover, OIG finds that the travel restriction was not a prohibited
personnel practice as defined under the WPA.

5. Restricted Access to News Department Staff

alleges that Lobo singled out in a memorandum to Stuart

Lippe which limited access to the News Department Staff. The memorandum
required that all communication with the News Staff be coordinated through respective
SUpervisors. also alleges that Lippe’s subsequent meeting with m
on this subject, at Bonachea’s request, was also an act of reprisal. Bonachea advised OIG
that he requested that Lippe meet with [N to ensure that 29 understood the

directive. M were the only employees to meet with
supervisor about the memorandum.

Lobo advised he sent the memorandum to Lippe and to the entire Radio Marti staff because
there was an ongoing Cuban crisis. On July 13, 1994, Cuban naval authorities attacked a
tugboat carrying 72 would be refugees, inflicting 40 or more casualties. Shortly thereafter,
an exodus of rafters attempted their escapes from Cuba and U.S. immigration policy was
being revamped. For the first time ever, Cubans were not automatically granted refugee
status into the U.S. and were being detained in refugee camps, such as Guantanamo Naval
Station. These events became Lobo’s number one priority and the Martis’ top broadcast
news story. Lobo stated that he sent the memorandum to Lippe to ensure that [JR95
would follow his instructions because he did not want the news staff disrupted. Lobo
stated he was aware (83 had a contentious relationship with
news employees and wanted to avoid any problems or potential disruptions. The News
Department sent a petition to Lobo in June 1994 voicing their frustration and concern over
repeated attacks on their professionalism and news programs. They also sought relief
from responding to the allegations because it was so time consuming. Bonachea stated he
wanted to reinforce Lobo’s directive and asked Lippe to discuss it with e
because had in the past ignored such management requests. Bonachea stated the
entire Radio Marti staff was informed of Lobo’s request and was well aware that this
action was being taken because they were in the midst of a crisis.

24



Other OCB staff that OIG interviewed felt were too sensitive about the issue.
Margarita Rojo, Director of News at the time defended Lobo’s action. Rojo stated that she
firmly believes the directive, which covered all employees, was a necessary but temporary
restriction. Rojo stated it was management’s prerogative to take such action and that it was
taken in the best interest of Radio Marti, it’s audience, and USIA. Based on its review of
relevant documents, and based on interviews with OCB management and staff, OIG does
not find that the allegation of management reprisal is substantiated. OCB management
seems to have operated within its prerogative to handle a crisis that required emergency
news coverage. Moreover, the restriction does not constitute a prohibited personnel action
as defined under the WPA.

6. Elimination of On-Air Program Credits

consider that management’s decision to deny program credits for
2l(H: collaboration on the program “Las Noticias Como Son” was another act of reprisal.
OCB management’s decision to discontinue such credits was conveyed to ST by
Rojo in November 1994. According to “[t]he standard practice at Radio Marti was

to give credit to all those who collaborate with a specific program, including support
personnel.”

Rojo and senior OCB management stated it was practice to give credit to individuals on the
staff who provided substantial collaboration on programs and not simply to people lending
support to a program, which is what they claimm were providing on this
program. OIG could not independently quantify the extent of Wcontﬁbuﬁon to

articular programs nor dispute management’s position. However, in a memorandum to

,and the Programs Department, dated March 15, 1994,m clarifies that Radio

Marti policy on giving credits for employee performance in on-air programs. {90
stated that, “Credits themselves exist to recognize those employees who make a direct
contribution to programs, whereas there are always many other employees and supervisors
from various departments working behind the scenes in support roles whose names can not
practically be included.” 3 90 further stated that, “Radio Marti policy on credits in
on-air programs is as follows: Only the names of those employees directly responsible for
working on our on-air programs shall be mentioned in the credits. With few exceptions,
this has been Radio Marti policy since our start-up in 1985.”

Even ifSi{el3 made program contributions of a substantial nature, OIG has
determined that in the absence of documentation to the contrary from that

such a decision is clearly one of management discretion. Accordingly, there is no
prohibited personnel practice and therefore no finding of reprisal.

25



CONCLUSION

OIG reviewed each of the allegations of reprisal from

and concluded that in each instance there is insufficient credible evidence to support the
allegations of reprisal lodged either ﬁ_ Specifically, with
respect to mfnllegation that|gJ] was prohibited by Mas Canosa from attending PAB
meetings OIG found [gJff allegation to be without merit and Mas Canosa’s version of events
credible. SECHLEN also alleged that afterﬂ cooperated with USIA OIG auditors@ll was
repeatedly excluded from personnel management decisions, experienced progressively
diminished duties and responsibilities, and was denied a new position description and
performance evaluation. OIG investiiation found no basis to substantiate these allegations.

Additionally, OIG found no basis to allegation that was a victim of slander
and harassment by management and other elements of OCB’s staff.

With respect to und that management made a compelling case
for the elimination of (3 and found no evidence to s
claims of reprisal. As for the remaining allegations of reprisal made by (s

AT, OIG found insufficient evidence to substantiate a finding of reprisal.

Notwithstanding the absence of management reprisal, our review uncovered a pattern of
mismanagement in OCB which was evident throughout the period covered by this review.
We found deficiencies, for example, in the process and procedures for hiring staff,
establishing and documenting duties, and conducting performance appraisals. While
management practices within OCB were often lacking and frequently could have been
improved, our review concludes that management actions were not based upon an attempt
to retaliate against any of the complainants. The deficiencies noted, however, underscore
the need for OCB management, the International Bureau of Broadcasting, and the
Broadcasting Board of Governors to ensure that OCB management is actively seeking to
adhere to policies and regulations that govern the hiring and management of employees.

26



